Nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły podejmują wiele różnorodnych inicjatyw pomagających naszym wychowankom w zdobywaniu nowych umiejętności, poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu się na różnych płaszczyznach wiedzy i życia codziennego.Jedną z takich inicjatyw jest  projekt „Akcelerator aktywności obywatelskiej”, podjęty wspólnie z fundacjami Soclab oraz Otwarta Edukacja.


Szanowni Państwo!

Serdecznie zapraszam na spotkania z wychowawcami w dniach 14 września - 16 września 2020 roku. Szczegółowy wykaz terminów i godzin spotkań oraz miejsca w załączniku.

Dyrektor szkoły


  07.09.2020-11.09.2020       

   

Poniedziałek                           

Zupa kalafiorowa 250 ml 

Pieczywo mieszane 50 g

Gulasz wołowy w jarzynach 150 g 

Kasza jęczmienna 150g            

Surówka z kapusty białej 100g                    

 Kompot wieloowocowy 200 ml

 

Wtorek                                                 

Zupa ogórkowa 250ml 

Pieczywo mieszane 50 g

Roladka drobiowa z serem w sosie koperkowym 100g/50g

Ryż z masełkiem 150g                                                           

Surówka z marchewki i jabłka 100g                

Kompot truskawkowy 200 ml  

 

Środa                                                   

Zupa krupnik jęczmienny 250 ml 

Pieczywo mieszane 50 g

Gołąbki w sosie pomidorowym 150g/50g                                

Ziemniaki puree 150g                   

Kompot porzeczkowy 200 ml 

 

Czwartek                                              

Zupa barszcz ukraiński 250 ml 

Pieczywo razowe 50g  

Serniczki z musem śmietanowo/ waniliowym 250g/50g 

Owoc- (owoc sezonowy około 100g)                                

Kompot Wiśniowy 200 ml 

 

Piątek                                     

Zupa Neapolitańska 250 ml 

Pieczywo mieszane 50 g

Mintaj w sosie śmietankowo-pietruszkowym 100g/50g                          

Ziemniaki puree 150g                         

Sałatka colesław 

Kisiel Truskawkowy 


 

Temat: Preset Simple - ćwiczenia

 

Czasowniki w nawiasie wstaw w czasie Present Simple - usuń TO i zastanów się czy nalezy dodać slub es czy nic nie dodasz

  • School ________________(to finish) at three o’clock.
  • My mum _________________(to like) classical music.
  • Toni __________________(to play) football every Saturday.
  • My cousin ________________(to go) to school by bus.
  • My grandparents ___________________(to speak) French.
  • My grandfather ___________________(to love) pizza.
  • Paul and Kate _____________________(to study) English every day.
  • Kate _____________________(to study) maths at university.
  • My brother ________________ (to do) his homework on the bus.
  • Children _________________(to like) eating a lot of chocolate.
  • She ____________________(to watch) TV every evening.
  • He _____________________(to stay) at home on Saturdays.

 

 

 

Utwórz pytania, przeczenia i zdania twierdzace zgodnie z zasadami

  • I ______________________(not , to like) playing football.
  • _______________________( you/ to like) playing football with your friends?
  • _______________________(he/ to listen) to rap music?
  • She _____________________(not, to listen) to rock music.
  • My friends ______________________(not, to go) swimming on Saturdays.
  • ___________________________(your friends/ to go) swimming every Saturday?
  • My friend ______________________(not, to live) in Beirut.
  • _______________________(your friend/ to live) in Zalka?
  • He ____________________(to speak) Italian.
  • She __________________(to wash) her hands when she ________________(to eat) a sandwich.
  • They _________________(to watch) TV in the evenings.

 


Zakleśl właściwe słowo

  1. I plays / play tennis every afternoon.
  2. My parents live / lives in Ramat-Gan.
  3. Tom listens / listen to the radio in the morning.
  4. We eat / eats eggs for breakfast every morning.
  5. My dog barks / bark at night.
  6. Mrs. Gold sweep / sweeps the stairs once a week.
  7. My brother never watches / watch television.
  8. My family go / goes to the beach together in the summer.
  9. I often eat / eats dinner at my grandmother’s house.
  10. Sharon do / does her homework regularly.


 

 (C)       Wstaw czasownik w odpowiedniej formie Present Simple:

  1. Fish (not fly) ____________. They (swim) ____________
  2. The sun (not rise) ___________ in the west.
  3. A spider (not have) ____________ wings. A bird (have) ____________ wings.
  4. Cats (not bark) ____________. Dogs (do) ____________.
  5. Natalie usually (not sit) ____________ in the sun.
  6. Babies (not talk) ____________. They (cry) ____________.
  7. Dalia often (dry) ___________ the dishes.
  8. Betty usually (not do) __________ homework.
  9. Sarit (brush) ____________ her hair every morning.

Temat :Present Simple powtórzenie

Notatka do zeszytu:

 

Czasu Present Simple używamy w następujących sytuacjach:

1. Mówiąc o czynnościach typowych, rutynowych, powtarzających się. Opisujemy cechy i stany ludzi i przedmiotów.

2. Opisujemy rzeczy, które zawsze są prawdziwe; zjawiska.

3. Czynności dziejące się przez dłuższy czas.

 

budowa Present Simple

Zdania twierdzace

podmiot + czasownik + reszta zdania
Liczba pojedyncza
I / you write a letter every day.
He / She / it writes a letter every day.
Liczba mnoga
We / You / They write a letter every day.

(Jak widzisz za wyjątkiem trzeciej osoby liczby pojedynczej, we wszystkich pozostałych osobach forma czasownika jest dokładnie taka sama. W przypadku trzeciej osoby liczby pojedynczej należy dodać do czasownika końcówkę -s. Tabelka poniżej przedstawia jakie są zasady pisowni przy używaniu czasownika w omawianej trzeciej osobie liczby pojedycznej.) - tego nie przepisuj

 

pisownia   1 osoba liczby pojedynczej 3 osoba liczby pojedyńczej
w większości przypadków dodajemy -s   I work s/he works
I drive s/he drives
I play s/he plays
I run s/he runs
dodajemy -es jeżeli czasownik kończy się na: -o I do s/he does
-ss I miss s/he misses
-x I mix s/he mixes
-ch I catch s/he catches
-sh I push s/he pushes
spółgłoska + -y = -ies   I cry s/he cries
I fly s/he flies
samogłoska + y dodajemy -s   I buy s/he buys
I say s/he says
I obey s/he obeys

 przeczenia

 

I do not write a letter every day.
(Ja) Nie pisuję listu każdego dnia.

(tworząc przeczenia w czasie Present Simple powinniśmy przed czasownikiem użyć formy do not, która to stanowi formę przeczącą dla pierwszej i drugiej osoby liczby pojedynczej i wszystkich osób liczby mnogiej. Tabelka poniżej pokazuje przeczenia dla wszystkich osób w omawianym przez nas czasie.) - tego nie przepisuj

Liczba pojedyncza
I / You do not write a letter every day.
He / She / It does not write a letter every day.
Liczba mnoga
We / You / They do not write a letter every day.

(Jeżeli chcemy tworzyć przeczenia musimy użyć form przeczących do not lub does not (dla trzeciej osoby liczby pojedynczej). Przeważnie używane są formy skrócone w przeczeniach, których tworzenie pokazuje kolejna tabelka:

  do not = don't
  does not = doesn't

Warto jest w tym miejscu zwrócić uwagę, że w przeczeniu, forma czasownika jaka jest użyta jest dokładnie taka sama dla wszystkich osób, włącznie z trzecią osobą liczby pojedynczej. Możemy w dużym uproszczeniu powiedzieć, że formy don't i doesn't jakgdyby 'resetują' czasownik do jego formy podstawowej.) - tego nie przepisuj

 pytania

 

Do you write a letter every day?
Czy   pisujesz list każdego dnia?

Tworząc przytania w czasie Present Simple powinniśmy użyć przed podmiotem zdania czasownik posiłkowy do lub does.

Do + podmiot + czasownik reszta zdania
Do   you + write a letter every day?
Does   s/he + write a letter every day?

(Tabelka poniżej pokazuje tworzenie pytań w omawianym przez nas czasie dla wszystkich osób.) - tego nie przepisuj

Liczba pojedyncza
Do I / you write a letter every day?
Does he / she / it write a letter every day?
Liczba mnoga
Do we / you / they write a letter every day?

(W tym miesjcu warto jest zwrócić uwagę na pytania o podmiot, czyli o wykonawcę określonej czynności. W przypadku tych pytań szyk wyrazów jest dokładnie taki sam jak w zdaniach twierdzących i nie jest konieczne używanie do i does. Warto jest również zapamiętać, że do podstawowej formy czasownika dodajemy -s, dokładnie tak samo jak w przypadku trzeciej osoby liczby pojedynczej. Możemy traktować pytania o podmiot jako pytania dotyczące trzeciej osoby liczby pojedynczej.) - tego nie przepisuj

Who likes Susan?
Kto lubi Susan?

(Jeżeli porównamy to pytanie o podmiot ze zwykłym pytaniem, zauważymy jaka jest zasadnicza równica w znaczeniu tych pytań. W pierwszym przypadku pytaliśmy się o osobę, która lubi Susan, czyli pytaliśmy się o podmiot, natomiast w drugim przykładzie podmiotem jest Susan i pytamy się kogo ona lubi.) - tego nie przepisuj

Who does Susan like?
Kogo   Susan lubi?

Present Simple krótkie odpowiedzi

Kolejna tabelka przedstawia w jaki sposób tworzymy krótkie odpowiedzi w czasie Present Simple dla wszystkich osób. - tego nie przepisuj

Liczba pojedyncza
Do you smoke?   Yes I do. / No, I don't.
Does he smoke?   Yes he does. / No, he doesn't.
Does she smoke?   Yes she does. / No, she doesn't.
Liczba mnoga
Do you smoke?   Yes, we do. / No, we don't.
Do they smoke?   Yes, they do. / No, they don't.

Celowo zostały pominięte krótkie odpowiedzi dla pierwszej osoby liczby pojedynczej i mnogiej, ponieważ zadawanie pytań samemu sobie wydaje się być dosyć dziwne.- tego nie przepisuj