Klasy 5 

Propozycje z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi 

Proponujemy Wam obejrzenie prezentacji.

https://drive.google.com/open?id=1o-9qt-QCkjboFeL4_4EeRR5RNiJH8_uV6Hrztt1RuC8

Poważnym problemem współczesnego świata jest ogromna ilość odpadów, które powstają w naszych domach, zakładach pracy. Recykling jest jednym ze sposobów radzenia sobie z tym problemem. Oto kilka zasad recyklingu.

https://drive.google.com/open?id=1yhz6EjZ2N51LJ6bK1g9ITaLHvnDJIvlJ

 Praca plastyczna dla chętnych

💙 Pracę plastyczną można wykonać dowolną techniką

💙 Gotową pracę należy sfotografować, zdjęcie wysłać na e-mail swojej klasy z dopiskiem praca plastyczna na Dzień Ziemi, podając imię i nazwisko oraz klasę.

Na Wasze zdjęcia czekamy do 30.04.2020 (czwartek).

💙 Wszyscy autorzy prac otrzymają pochwałę oraz plus za aktywność z biologii  lub przyrody. Autorzy trzech najciekawszych prac zostaną nagrodzeni oceną celującą z biologii lub przyrody.

💙 Chwyćcie za pędzle, nożyczki, flamastry czy kredki i działajcie :) 

Konkurs „W zielone gramy” dla chętnych

Z okazji Dnia Ziemi chcemy Wam zaproponować udział w akcji "W Zielone gramy". Zależy nam tym, aby każdy z nas - Uczeń, Rodzic, Rodzeństwo - zadbał o zieleń wokół siebie. Możliwości w związku z obecną sytuację epidemiologiczną mamy ograniczone. Ale mimo wszystko możemy "Zagrać w zielone". Zachęcamy, aby chętne osoby posadziły roślinę: roślinę doniczkową na parapecie okiennym, warzywa, zioła w ogródku przydomowym, rośliny w ogrodzie. Prosimy zrobić kreatywne zdjęcie dokumentujące udział w akcji i przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem KONKURS, podając imię i nazwisko oraz klasę. Na Wasze zdjęcia czekamy do 30.04.2020 (czwartek). Z przesłanych zdjęć zrobimy album fotograficzny, który umieścimy na stronie szkoły. Autorzy trzech najciekawszych zdjęć zostaną nagrodzeni oceną celującą z biologii lub przyrody.

 Zachęcamy do udziału:

Marta Owczarczuk, Joanna Świrydowicz, Justyna Wysocka, Joanna Zawadzka

 

Drodzy Uczniowie oraz Rodzice!


Temat: Korzeń - organ podziemny rośliny

Ważne jest:

  • Budowa i funkcje korzenia,
  • Systemy korzeniowe - wiązkowy i palowy
  • Przekształcenia korzeni

Temat w podręczniku str 98 - 101.

Przeczytaj temat zwróć uwagę na to co ważne - szczególnie na rysunki i zdjęcia.

  • System korzeniowy palowy jest pojedynczy, zazwyczaj gruby z korzeniami bocznymi.
  • System korzeniowy wiązkowy to wiązka wielu drobnych korzeni.

Zwróć uwagę, że przekształcenia korzeni  - biorą one swoją nazwę od funkcji które pełnią:

  • korzenie spichrzowe - magazynują pokarm - jak w spichlerzu 
  • korzenie podporowe podpierają roślinę, żeby się nie przewróciła np na bagnie,
  • korzenie czepne - czepiają się podpór,
  • ssawki - wysysają wodę i sole mineralną z żywiciela

Ciekawy film: https://www.youtube.com/watch?v=6Zo9mY5EUlQ

Systemy korzeniowe: https://www.youtube.com/watch?v=O77FVdqmXuQ

na nuadu masz kilka zadań dotyczących korzenia spróbuj je zrobić do 27.04.20, w przypadku trudności napisz na maila, powodzenia, J Zawadzka

 

Temat: Przegląd i znaczenie gadów

Ważne jest:

  • Różnorodność gadów: jaszczurki, krokodyle, żółwie, węże - jak je rozróżnić?
  • Gady żyjące w Polsce i ich ochrona.
  • Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka

Przeczytaj temat z podręcznika str 107-111

Do zeszytu wpisz znaczenie gadów oraz przykłady gadów żyjących w Polsce.

Na nuadu masz dostępną krótką kartkówkę dotyczącą gadów z dzisiejszego i poprzedniego tematu możesz ją zrobić do 27.04.20.

W zadaniu 4 kartkówki wpisz pojedyńcze słowa - nie musisz pisać całych zdań.

Jeżeli masz jakiekolwiek trudności - czekam na maile

Krótkie podsumowanie o gadach z pozdrowieniami: https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0

UWAGA!!!

TERMIN WYSYŁANIA WYNIKÓW Z TESTU SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ MIJA 24.04.2020R

(aby przeczytać całość kliknij w nazwę przedmiotu)