W bieżącym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły po raz kolejny biorą udział w międzynarodowym Projekcie „Krokus” współpracując w tym zakresie z Żydowskim Muzeum „Galicja” w Krakowie oraz Irlandzkim Towarzystwem Edukacji o Holocauście. Przesłaniem tego przedsięwzięcia jest umożliwienie jego uczestnikom poznania tematyki Holocaustu oraz uświadomienie młodzieży niebezpieczeństw związanych z wojną, dyskryminacją, fanatyzmem, uprzedzeniami i nietolerancją.

W realizację w naszej szkole  Projektu „Krokus” pod hasłem „Pamiętamy o Holocauście” aktywnie zaangażowali się uczniowie klas ósmych. Młodzież na lekcjach historii została poinformowana o idei i celach programu oraz poznała okoliczności zagłady narodu żydowskiego podczas II wojny światowej.

W ramach projektu Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holocauście przesłało nam cebulki żółtych krokusów, które ósmoklasiści wraz z Panią Dyrektor Ewą Zawistowską posadzili na skwerku przed szkołą 15 listopada 2024 roku. Krokusy sadzone są jesienią, aby  wraz z końcem zimy rozwinęły się jako jedne z pierwszych kwiatów przynosząc nadzieję nadchodzącej wiosny.

Krokusy mają upamiętnić półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny światowej. Kolor kwiatów nawiązuje także  do żółtych gwiazd Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu krajach okupowanych przez nazistowskie Niemcy. Na terenie okupowanej Polski Żydom nakazano zakładać białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa.    

Z niecierpliwością będziemy obserwować rozwój roślin oraz czekać aż pojawią się kwiatki, symbol nadziei i odradzającego się życia. Kwitnące wiosną krokusy przypomną nam o naszych rówieśnikach, którzy stracili życie w wyniku Holocaustu i II wojny światowej. Rośliny uświadomią nam również, iż nawet w obliczu najbardziej tragicznych zdarzeń, nowe życie odradza się, a nadzieja nie umiera.

Wspólna realizacja Projektu „Krokus” jest dla uczniów naszej szkoły nie tylko doskonałą lekcją historii, ale przede wszystkim nauką wrażliwości na cierpienie innych oraz szacunku wobec drugiego człowieka.  Dbamy, aby nasi uczniowie wkraczali w dorosłe życie świadomi, do jakich dramatów prowadzą  nietolerancja, dyskryminacja,  ksenofobia czy nacjonalizm. Mamy nadzieję, że dzięki temu ósmoklasiści opuszczą mury naszej szkoły jako młodzi ludzie otwarci na świat i jego różnorodność.