Nie ma co się oszukiwać - nauka to praca. Mimo to nie musi być karą czy męką. Nauka może być przyjemna, jeśli tylko będzie przynosiła efekty. A więc, jak się uczyć, aby się nauczyć?

  1. Ćwicz pamięć i koncentrację uwagi wykorzystując takie techniki jak metodę pierwszych liter, akronimy, rymowanki, rebusy, krzyżówki, gry planszowe, mapy pamięci, skojarzenia.

Pamiętaj, że aktywne powtórki są kluczem do trwałego zapamiętania materiału.

Jak dowiodły eksperymenty Ebbinghaus’a człowiek po godzinie zapomina 56 % przestudiowanego materiału. Jednak po dalszych dziewięciu godzinach jego stan wiedzy obniża się o zaledwie 8 %, czyli po jednym dniu pozostaje tylko 33 % przestudiowanej wiedzy. Co zrobić? POWTARZAĆ, ALE Z GŁOWĄ:

I powtórka - 15 minutowa powinna odbyć się tego samego dnia.

II powtórka – 10 minutowa – dnia następnego.

III powtórka – 5 minutowa – po 24 godzinach.

Kolejne powtórki – 2-3 minutowe przez kolejne 3-4 dni.

  1. Miejsce, w którym się uczysz, ma znaczenie. Musi być odpowiednio przygotowane i doświetlone. Jednak od tego gdzie się uczysz (przy biurku, na kanapie, na podłodze) ważniejsze jest to, byś zawsze uczył się w tym samym miejscu. Wyrobisz wówczas sobie bezwarunkowy odruch i automatycznie to miejsce będzie ci się kojarzyło z uczeniem.
  2. Pomóż mózgowi działać szybciej i lepiej. Zadbaj o przewietrzenie pomieszczenia, bowiem niedotleniony mózg pracuje znacznie gorzej, zawsze zjedz śniadanie, najlepiej bogate w węglowodany. Naukowo udowodniono, że węglowodany powodują wytwarzanie przez mózg serotoniny, która uaktywnia układ obrony przeciwstresowej. Pij dużo wody niegazowanej bogatej w magnez.
  3. Poznaj siebie i swój sensoryczny typ uczenia się. Sprawdź, czy jesteś słuchowcem, wzrokowcem, kinestetykiem czy dotykowcem, bo każda z tych osób uczy się efektywnie w inny sposób. 
  4. Pamiętaj, że to co myślisz o sobie i jak bardzo wierzysz w swój sukces, decyduje o tym, jakim jesteś uczniem. Dobry nastrój zwiększa efektywność naszego umysłu, poprawia umiejętność myślenia i analizowania.
  5. Energia na popołudniową naukę nie przychodzi z kosmosu. Znajdziesz ją w sobie, jeśli tylko dobrze się wyśpisz i zjesz.
  6. Ważna umiejętność – organizacja swojego czasu. Wszystkie zajęcia i aktywności warto planować, biorąc pod uwagę to, że czas trzeba mieć nie tylko na szkołę i zajęcia dodatkowe, ale także na zwyczajny odpoczynek. Chwile całkowitego luzu są niezbędne dla zdrowia psychicznego, ale pamiętaj, że żadna przesada nie jest dobra.

I na koniec może warto skorzystać ze wskazówek zamieszczonych w internecie:

https://www.youtube.com/watch?v=ezKMqEVxZaM

https://www.youtube.com/watch?v=hPGgQkg6kxs

https://www.youtube.com/watch?v=rl1ZFS2N35Q&list=RDLVhPGgQkg6kxs&index=3