W roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej w Choroszczy zrealizowano innowację metodyczną „Mistrz recytacji” - stymulator potencjału edukacyjnego i intelektualnego dziecka. Podstawowym celem innowacji było przygotowanie dziecka do roli ucznia świadomie kierującego procesami zapamiętywania i reprodukowania wiedzy i umiejętności, a także rozwijanie kontaktu dzieci z literaturą w celu zaszczepiania im wartościowych społecznie postaw w taki sposób, by był on dla nich przygodą, która rozwija ich potencjał twórczy, język i stanowi radość dzieciństwa. Innowacja miała dać szansę dzieciom, by wyrosły na kreatywnych, świadomie kierujących swym rozwojem, mądrych i szczęśliwych ludzi. Innowacja obejmowała uczniów kl. II c i III d. Realizowana była w trakcie zajęć edukacji polonistycznej oraz zajęć artystycznych w oparciu o zabawę parateatralną, artetapię, w którą były wplecione różne metody nauczania wierszy na pamięć. W ciągu całego roku wdrażania innowacji dzieci zostały objęte ciągłą i systematyczną obserwacją. Brały udział w klasowych, comiesięcznych konkursach recytacji z oceną w obszarze: znajomość tekstu, dykcja, prezentacja utworu, intonacja oraz możliwością zdobycia tytułów „Mistrz Recytacji”, „Wspaniały Recytator”, „Dobry Recytator”, prowadziły „Zeszyty poezji”. Natomiast na zakończenie roku szkolnego zostało przeprowadzone podsumowanie roczne przeprowadzonych konkursów recytatorskich z przyznaniem dyplomów za pracę całoroczną, z tytułami: „Mistrz Recytacji”, „Wspaniały Recytator”, „Dobry Recytator”. Podsumowując można stwierdzić, że poezja bardzo korzystnie wpływa na wszystkie obszary rozwoju dziecka. Różne formy aktywności przyczyniły się do większej integracji grupy.
Aneta Tur-Zakrzewska, Urszula Misiewicz