Realizacja podstawy programowej w oddziałach przedszkolnych
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego wprowadzona została od 1 września 2017 roku. Podstawa jest dokumentem prawnym, wydany przez ministra edukacji narodowej w formie rozporządzenia. Zawiera opis wynikający z prawa oświatowego:
- celów i treści kształcenia i nauczania
- zadań placówki
- sposobów i warunków realizacji podstawy programowej.
Dziecko w oddziale przedszkolnym ma się rozwijać w pełni, we wszystkich obszarach. Dziecko poznaje świat w wielu aspektach. Zatem najważniejszymi zadaniami oddziału przedszkolnego są wsparcie dziecka i umożliwienie jego rozwoju. Dziecko w oddziale przedszkolnym powinno mieć warunki do bezpiecznego rozwoju, zabawy i odpoczynku; wsparcie w rozwijaniu procesów poznawczych, wyrównywania szans rozwojowych; wsparcia dziecięcej eksploracji świata, rozwoju samodzielności; rozumienia emocji, budowania wrażliwości dziecka. W zakresie realizacji zadań przedszkole powinno ściśle współpracować z rodzicami. Taka współpraca przyczynia się do znacznego integrowania zespołu danej grupy, ale przede wszystkim wpływa pozytywnie na rozwój dziecka.
Zadania przedszkola określają również organizowanie zajęć z języka obcego, poznawanie innych
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego poza celami i zadaniami zawiera efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego. Efekty realizacji zadań sformułowane są w postaci celów do osiągnięcia przez dzieci w ramach czterech obszarów rozwoju dziecka: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Dziecko kończące przedszkole powinno osiągnąć opisane założenia w poszczególnych obszarach. Ma temu posłużyć wnikliwa obserwacja, a na koniec diagnoza przedszkolaka. Dzieci są poddawane wnikliwej codziennej obserwacji w trakcie zajęć i zabaw.
Warunki i sposoby realizacji określają ważną rolę zabaw kierowanych swobodnych oraz codziennych zabaw prowadzonych na świeżym powietrzu. Organizacja zabaw i zajęć kierowanych ma być oparta na stałym rytmie dania, cyklicznie powtarzających się fazach bo zapewnić dziecku poczucie stałości, poczucie bezpieczeństwa. Zabawy przygotowujące do nauki pisania mają jedynie prowadzić do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowanie ruchu przy kreśleniu znaków literopodobnych, umiejętności posługiwania się kartką. Ważną rolą jest prowadzenie zajęć z rytmiki i gimnastyki.
Ważnym elementem podczas pobytu dziecka w przedszkolu jest też odpoczynek, relaks, czas na samodzielne zabawy i gry stolikowe.