Drodzy Rodzice,

poniżej przedstawiam rozkład materiału na najbliższe dni:

 

Temat 1: Wiosna w sztuce.

1. Odsłuchaj plik muzyczny Antoniego Vivaldiego pt. "Wiosna". Zapoznaj się z muzyką instrumentalną, w której kompozytor stara się różnymi środkami muzycznymi naśladować wszelkie zjawiska pozamuzyczne. Spróbuj zinterpretować utwór ruchem. Możesz wykorzystać do tego atrybut, np. taniec z chustą. 

2. Po recytacji wiersza (przez rodzica lub rodzeństwo) Janiny Halagardy pt. "Kaczeńce", odpowiedz jak wyglądały kwiaty, prezentowane w utworze.

3. Porównaj wygląd kwiatów, z obrazami Józefa Chełmońskiego pt. "Kaczeńce", "Bociany", i "Żurawie o poranku".

Zastanów się czym różni się muzyka, obraz i utwór. Jakie mogą wywoływać w Tobie emocje? Jakie mają charakterystyczne elementy jako sztuka. 

4. "Barwne kwiaty"- praca plastyczna, wybraną techniką:
*malowanie farbą,

*wydzieranie z kolorowego papieru lub bibuły,

*stemplowanie (według uznania), malowanie patyczkami,

*przyklejanie ziaren zbóż i słonecznika,

5. PLAC ZABAW_Karta pracy: Przeliczanie elementów na ilustracji, wpisywanie właściwych liczb.

 

Temat 2: Żegnamy Marzannę.

1. Obejrzyj film edukacyjny pt. "Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie". Porozmawiaj z rodziną o zwiastunach wiosny: topnienie śniegu, pojawienie się listków na drzewach, powrót ptaków z ciepłych krajów etc. Zapoznaj się z ludowym zwyczajem, który dotyczy pożegnania zimy, jakim jest topienie marzanny. 

Od dawna w różnych regionach Polski znane są obrzędy, związane z topnieniem. Marzanna to kukła, wykonana najczęściej ze słomy, ubrana w biały strój. Była symbolem srogiej zimy i choroby, przez którą cała przyroda, zasnęła pod grubą warstwą śniegu. Ludzie czekając na nadejście wiosny, palili i wrzucali marzannę do wody. Uważano, że topnienie spowoduje nadejście wiosny. Marzannę wynoszono ze wsi całą gromadą. Robiono to po zabawie albo w jej trakcie. Niesiono ją, trzymano wysoko, a następnie wrzucano do wody. Przede wszystkim, wierzono, iż oddanie marzanny władcom wód, spowoduje urodzaj na polach.

A) Odsłuchanie wiersza Jadwigi Jałowiec pt. "Marzanna".

B) Obserwacja ilustracji (Jak wygląda Marzanna?).

C) Nauka rymowanki: "Marzanno, Marzanno, Ty zimowa panno, już Ciebie żegnamy, bo wiosnę witamy".

D) Zabawa językowa "Żegnamy marzannę". Ćwiczymy pamięć, razem z rodzicem podajemy skojarzenia:

Razem z Marzanną żegnamy.... (należy dokończyć zdanie): śnieg, śnieżycę, mróz, Mikołaja, zimowe ubrania etc. Zabawa polega na tym, aby jednocześnie starać się podać w kolejności skojarzenia innych uczestników. 

2. "Nasza Marzanna"- wspólnie wykonujemy prace plastyczną płaską (krepina, kolorowy papier, ścinki materiałów, tasiemki, taśma klejąca, włóczki, nożyczki, klej itd.). Możesz posłużyć się szablonem. 

Podczas pracy posłuchaj piosenki pt. "Marzanno, marzanno, ty zimowa panno" (yt)

3. PLAC ZABAW_Karta pracy: kącik grafomotoryczny: kolorowanie pól zgodnie z kodem.

4. "Domino wyrazowe"- zabawa, polegająca na samodzielnym tworzeniu wyrazów. 

 

 

Przypominam, iż dyżur wychowawcy, odbędzie się w najbliższy piątek (05.04.2020) o godzinie 10:00.

 

Zapraszam serdecznie,

i oczywiście życzę pomyślności, entuzjazmu oraz zdrowia najbliższym, 

 

wychowawca: Dominika Guzewicz-Kuberska